#04 Lvov

8. prosince 2016 v 7:16 | Yedko |  Ukrajina 2016

...pokračování užhorodského článku...

Druhý den na Ukrajině a celkově třetí na cestě jsem strávil převážně přejezdem z Užhorodu do Lvova. Během první ukrajinské noci v Užhorodě jsem dospal spánkový deficit, který jsem si přivezl ze Slovenska, takže zbylý kousek dopoledne jsem už strávil povětšinou jen řešením technických záležitostí s mobilem, žraním skvělých ukrajinských nanuků a čekáním na autobus, který mě měl dopravit do největšího města západní Ukrajiny - Lvova.
Autobus dorazil na čas, žádný velký luxus to nebyl, ale důležité je, že se dopravil do svého cíle, i když to několikrát tak nevypadalo. Asi za půlkou cesty přes krásnou karpatskou krajinu se autobus pokazil poprvé a od té doby ještě asi desetkrát s tím, že intervaly mezi opravami se rapidně snižovaly. Vždy probíhala stejná scéna - polovina chlapů se nahrnula k řidiči a společnými silami a technickými znalostmi se snažili řešit problém a polovina si vždy zašla na cigárko. Nakonec jsme však dorazili co cíle a to s pouhým půlhodinovým zpožděním! S tímto se tady asi docela počítá a tak se raději píšou velké rezervy, i když je pravda, že po rovné cestě už to řidič valil docela slušně.
(nejsem autorem těchto fotografií - v den přejezdu jsem prakticky nefotil)

Na lvovský autobusák jsme tedy přijeli něco po sedmé hodině - já samozřejmě bez ubytování vyřízeného předem jsem se šel prozřetelně podívat dovnitř, jestli zde nemají náhodou nějaký hotel. A měli! Nově zrekonstruovaný malý hotel Merkurij bylo asi nejlepší a přitom nejlevnější ubytování, co jsem na Ukrajině zažil. Skvělých 160 hřiven za noc v malém, ale útulném pokoji. Jediná nevýhoda byla v společné koupelně a záchodech. Namísto toho zde ale byla malá plochá televize, kde jsem se už den předem pořádně naladil na fotbal shlédnutím druhého poločasu 2.kola ukrajinské fotbalalové ligy mezi Černomorcem Oděsa a Šachťarem Doněck. Zápas skončil výsledkem 1:4 a to přitom po prvním poločase, který jsem neviděl to bylo 0:0! Doufal jsem tedy, že přinesu štěstí klukům i zítra a budu svědkem krásného utkání plného gólů #fanoušci defensivního fotbalu do mě! Po zápase jsem si zašel do místní restaurace na smaženou rybu a tradiční ukrajinský nápoj - kvas. O něm jsem psal již v pivním ukrajinském článku. Příliš mi však nechutnal a tak sem raději později přešel na klasické pivo Černihivské. Další menší mínus bylo, že jsem na lvivském hotelu neměl balkón a tak jsem nemohl kouřit - vyřešil jsem to tedy tím, že jsem kouřil až do pozdních hodin před nádražím a využil jsem to alespoň pro konverzaci a částečné zlepšení své ruštiny. Lidi se se mnou snažili bavit normálně lehkými frázemi, ale ve chvíli kdy postřehli, že jsem řekl něco správně a začínám jim rozumnět tak povolovali uzdu a začali mi odpovídat rychle ukrajinsky a na to jsem nebyl připraven. Je to asi jako kdyby Američan uměl trochu česky, ale Slovákovi by narozdíl od nás nerozumněl. A tak to prakticky chodilo celou dobu na Ukrajině - po chvíli jsem už rezignoval a po čase už jsem jen kýval hlavou a usmíval se jako debil i když jsem povětšinou přestával mít páru o čem mluví.
Výsledek obrázku pro kvas taras čornyj

LVOV (Ukrajina)

Lvov je šesté největší město Ukrajiny, největší město západní Ukrajiny a také kulturní, vzdělávací, dopravní a hospodářské centrum celé západní části země. Je také sídlem Lvovské oblasti a v k r. 2015 zde žilo 729 429 obyvatel. Město leží na říčce Poltvě asi 60km od hranic s Polskem. Město bylo založeno roku 1256 a bylo centrem Haličsko-volyňského knížectví - později bylo hlavním městem Haliče. Po staletí bylo součástí Polska, případně Rakouského císařství. Cetrum města je zapsán na seznam Světového dědictví UNESCO.

...pokračování blogu...
Do třetího dne na Ukrajině jsem vstával docela brzy, jelikož Lvov je velké město a chtěl jsem toho za ten den stihnout co nejvíce. Už večer jsem se totiž rozhodl, že hned o den později se vydám ještě více na východ a navštívím hlavní město Ukrajiny - Kyjev. Zjistil jsem si, že rychlovlaky tam jezdí v 6 hodin ráno a tak jsem se rozhodl opět pro taktiku spaní ve vlaku - opět nevyšla, ale o tom až příště. Taky jsem si, pro mě dost nezvykle, jasně naplánoval co se přibližně chystám ten den dělat. Nasnídal jsem se a vydal jsem se taxíkem na lvovský stadion koupit v předprodeji lístek na večerní utkání. Přijel jsem tam v devět hodin a pokladny se otvíraly až v deset. Měl jsem tedy spoustu času obejít si celý stadion a užasle pozorovat na jakém prostranství byl stadion postaven. Naprosto předimenzované oddělené parkoviště s asi 20000 parkovacími místy pro každý sektor jiné a obrovské vstupní brány a prostranství. Až jsem si říkal, že původně zde měl být okruh pro F1 a nakonec si to rozmysleli a postavili tady stadion. Až jsem nakonec na druhém konci ten okruh objevil. Sice jen pro motokáry, ale i tak! Další věc, která mě zaujala byla, že 3/4 pokladen na stadioně patřily Šachťaru Doněck, stejně jako fanshop suvenýrů Šachťaru. Ten má totiž ve Lvově svůj azyl od začátku války na východě Ukrajiny. Lístek na utkání s atraktivním Dynamem Kyjev v kvalitním sektoru stál rovných 100 hřiven.
Po koupi lístku na fotbal jsem chtěl zajet do centra koupit na zítra jízdenku do Kyjeva. Nechtělo se mi však už utrácet za taxík a tak jsem se vydal na autobusovou zastávku. Našel jsem ji po chvíli, ovšem všiml jsem si docela výrazného nedostatku - na Ukrajině se u MHD nevedou jízdní řády. Lidi prostě ví jak a kdy jim to jede. Zeptal jsem se tedy pána, který tam stál vedle mě a měl jsem štěstí - jede taky na vlakové nádraží, kam jede asi za tři minuty autobus-maršrutka číslo 4. Jedna jízda lvovským MHD stojí skvělé čtyři hřivny. Platba probíhá tak, že nastoupíte a lidi posílají přes celý autobus peníze, kde je řidiči hodí na pult - podobně pak funguje rozměňování a vše leží na důvěře mezi lidmi. Sice samozřejmě nikdo není idiot a nebude dělat problémy kvůli čtyřem korunám, ovšem je to minimálně sympatické! Po tom, co jsem se dostal na lvovské vlakové nádraží jsem si tedy koupil jízdenku na vlak do Kyjeva. Bohužel jsem však neřekl, že chci druhou třídu a tak jsem zaplatil zbytečně nadstandart za 545 hřiven - na cestě zpět jsem se pak už poučil. Poté jsem si odložil batoh a zašel na oběd do pizzerie, která byla kousek od nádraží. Pizza byla výborná!
Vše co jsem potřeboval jsem měl tedy vyřízené a tak jsem se mohl věnovat procházce po centru Lvova a jeho pamětihodnostech. Jelikož však bylo úmorné vedro, více času jsem nakonec strávil na pivu po místních hospodách. I tak jsem toho však prošel dost - nebudu vás zatěžovat nějakými názvy a historií. Shrnu to snad jen tak, že město je velice pěkné a v jeho architektuře jsem viděl dost polských vlivů, jelikož toto město podstatnou část své historie patřilo právě Polsku.
Po prohlídce města a vypití pár piv jsem se tedy konečně autobusem přesunul na stadion. Možná to bude znít divně, ale tento fotbalový zápas byl jeden z mých highlightů cesty. Sice jsem si zde koupil pěknou lvovskou šálu a při zápase jsem byl neutrální a spíš jsem přál "slabšímu" Lvovu, k Dynamu Kyjev mám specifický vztah. Už odmalička je sleduju a když mi položí někdo nějakou debilní otázku typu, kterému klubu na světě fandím - pravděpodobně mu odpovím buď Frýdek-Místek, nebo právě Dynamo Kyjev. Můj "vztah" k tomuto klubu ještě víc posílil ruský historický film Match, který můžu jen doporučit. Link na ČSFD. Karpaty Lvov nebyly a nejsou v závidihodné situaci. Kvůli finančním problémům již ze začátku soutěže přišli o 6 bodů a momentálně (v době psání článku) se krčí na posledním místě s pouhými pěti body a pravděpodobně tento tým sestoupí po sezóně minimálně do 2.ligy. Týmy ze západu Ukrajiny jsou ve velké krizi - již po konci minulé sezóny zkrachoval tým Hoverla Užhorod a ani Karpaty k tomu nemají daleko. Vypadá to, že jim ani provoz nového obřího stadionu, který byl vybudován pro EURO 2012 zrovna nepomáhá. A nepomáhá ani supportu domácích fanoušků, kteří byli na starém stadionu opravdu slyšet, kdežto momentálně na tomto obřím rozlehlém stadionu již kotel nevypadá tak dobře a hlavně jde slyšet daleko méně. Arena Lviv, jak se jmenuje tento nový stadion, pojme přes 34 000 fanoušků a jak už jsem psal, byl postaven původně pro konání Mistrovství Evropy ve fotbale pro rok 2012, které Ukrajina pořádala společně s Polskem. Hrály se zde tři zápasy základních skupin. Po Euru arénu kromě Lvova a již zmiňovaného Šachťoru využíval také Hoverla Užhorod, který rekonstruoval své staré hřiště.

Fanoušci Karpaty Lvov vítají domácí hráče během jejich příjezdu na stadion
k této situaci jsem se nachomýtl a natočil ji pro vás:

Na to, s jakým hráli soupeřem, podali Karpaty Lvov v tomto zápase velmi dobrý výkon a určitě se nemají za co stydět. Ovšem nejlepší dva hráči utkání stáli na straně kyjevského Dynama. Jako první jednačtyřicetiletý Oleksandr Šovkovskij - žijící legenda ukrajinského fotbalu a brankář světových kvalit, který v barvách Dynama kroutí už neskutečenou dvacátoutřetí sezónu, několikrát perfektně vychytal domácí útočníky a zaznamenal čisté konto. Nejlepší hráč utkání byl jednoznačně Andrej Jarmolenko, který svůj výkon potvrdil dvěma krásnými brankami.
Počet diváků: 10 044.

A nejlepší zážitek ze zápasu? Zpívání ukrajinské národní hymny celým stadionem! Nejdříve před každým zápasem ligy se hraje hymna oficiální - zde ji celý stadion zpívá co nejhlučněji a ke konci zápasu ji zpívají sami od sebe polohlasem jako smuteční pochod. Společně se silným textem a krásnou melodií téhle hymny to udělá neskutečný efekt.
Ilustrační video... měl jsem připravený mobil na natáčení, ale nebyl jsem si úplně jistý, jestli je vhodné si to takhle točit u hymny...

Už během zápasu jsem přemýšlel nad tím, jak se tito lidi dostanou domů a vzpomněl jsem si na ty miniautobusy, které si rázují cestu tímto městem. Mé obavy se potvrdily, ač se lidi do autobusů tlačili co to šlo, po necelé hodině jsem to vzdal a odešel na autobusák, kde jsem věděl, že jsou taxíky, pěšky. Tam jsem se trochu nechal oškubat, když si za 6-8km cestu pán taxikář chtěl vzít 150 hřiven, což je na Ukrajinu trochu dost... Není to sice nic co by mě mělo položit, ovšem nejsem keket a nebudu přizpůsobovat cenu poměrům, ze kterých pocházím. Nakonec usmlouváno alespoň na 120. Trochu to nečekal, ale zdálo se mi to, že se mu můj přístup snad i líbil. No stejně si vydělal víc než dobře.

Do odjezdu vlaku do Kyjeva mi zbylo ještě asi šest hodin, kterých jsem strávil v menším stylovém 24h bistru-hospodě s Wi-Fi a pestrou nabídkou Černihivských piv, které byly úplně ty nejlepší, které jsem na Ukrajině odpil. Opět odkazuji na pivní článek. Mimo to jsem taky zkusil jakousi ukrajinskou čepovanou citrónovou limonádu. Pokud bych měl popsat chuť tak to bylo jako by někdo do naší limonády vylil půlku citronky. Mě ale kyselé nevadí a docela rád jsem to dopil. Nastal pomalu čas odjezdu a tak jsem si zašel pro uschovaný batoh a pomalu se odcoural na nástupiště vstříc dalšímu dobrodružství...

Užhorod (UA) - Praktické informace
(kurz v červenci 2016: 1гри = 1kč)

Malý autobus Užhorod->Lvov - 124гри
Kvas Taras - 14гри
Smažená ryba s chlebem - 33гри
MHD - 4гри
Taxík - po domluvě, pokud není nutno raději nebrat, superlevná MHD

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.